Miejskie Przedszkole nr 12
im. Janusza Korczaka
w Knurowie

Przedszkole

Miejskie Przedszkole nr 12 w Knurowie jest placówką publiczną zlokalizowaną na osiedlu XXX – lecia.

Decyzją Prezydenta Miasta Knurów z dnia 12 lipca 1988 r. przedszkole otwarto 1.09.1988 r..

11 maja  1994 r. Zarząd Miasta Knurów podjął decyzję o nadaniu Miejskiemu Przedszkolu nr 12 imienia  Janusza Korczaka. Uroczystości związane z nadaniem imienia odbyły się 1 czerwca  tegoż roku.

Przedszkole w równej mierze pełni funkcje:  opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.

Obecnie funkcjonuje 9 oddziałów dla 225 dzieci.

Zatrudnionych jest 20 nauczycieli oraz 16 pracowników administracji i obsługi.

Placówka posiada wykwalifikowaną Kadrę Pedagogiczną, która systematycznie uzupełnia i podnosi swoje kwalifikacje oraz stopnie awansu zawodowego. Nauczycielki posiadają dodatkowe kwalifikacje w zakresie:

terapii pedagogicznej – 7

oligofrenopedagogiki - 2

prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych - 1

gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej – 1

języka angielskiego – 2

logopedii – 1

katechezy - 1

Nasze przedszkole

Jesteśmy publicznym przedszkolem

   istniejącym od 1988 roku.

Nosimy imię Janusza Korczaka od

  1 czerwca 1994 roku.

Pracę  wychowawczą opieramy na

 ideach naszego patrona oraz

   wartościach zaakceptowanych przez

   środowisko  przedszkola.

   Mamy ambicje być przedszkolem

   Korczakowskim i w codziennym działaniu

   realizować jego  idee.

   Nie jesteśmy sami, w Polsce jest kilkaset

   placówek noszących jego imię.

   Staramy się na co dzień wdrażać jego

   myśli do praktyki, wykorzystywać je

   do rozwiązywania trudnych problemów

   naszych czasów. Jako Korczakowcy

   musimy dbać o to,  by prawa dziecka

   były maksymalnie przestrzegane.

 

  „ Dziecko to pełny człowiek.

   Ma prawo do szacunku 

   do bycia tym, kim jest...”

Coś o naszym patronie

 

 „Janusz Korczak naprawdę nazywał się Henryk Goldszmit. 

 

 

 

Był swoistym fenomenem. W jego wszechstronnej osobowości zespoliło się kilka zawodów, wszystkie – ku człowiekowi. Był z  zawodu  lekarzem pediatrą, z talentu – pisarzem i publicystą, z powołania był społecznikiem, wychowawcą W skali światowej dokonał  przełomu  w smutnej tradycji przytułków dla sierot, przekształcając je we wzorowy zakład wychowawczy oparty na  samorządności, samowychowaniu, praworządności i partnerskich stosunkach między wychowawcami i wychowankami. Obok  arcydzieł literatury światowej stanęły jego powieści o Królu Maciusiu Pierwszym i Kajtusiu – czarodzieju. Korczak uczył ludzi  człowieczeństwa, przyjaźni i pokoju w stosunkach między narodami świata, wyznaniami, rasami. Marzył o zapewnieniu każdemu  dziecku szczęśliwego dzieciństwa i szczęśliwej przyszłości. Marzenia te stały się programem jego życia. Powiedział :„ Zbyt kocham  moje szaleństwa, by nie przerażała mnie myśl, że ktoś wbrew mej woli próbować będzie mnie leczyć”.Janusz Korczak należy obecnie  do plejady   najbardziej znanych i uznawanych pedagogów– nowatorów. Dopracował się swoistej,oryginalnej koncepcji  pedagogicznej.Urzeczeni osobowością, dziedzictwem jakie nam przekazał, przyjęliśmy jego imię a tym samym od kilkunastu lat  kontynuujemy jego dzieło.

GODZINY PRACY POSZCZEGÓLNYCH ODDZIAŁÓW
w roku szkolnym 2021/2022

Godziny pracy przedszkola 6 00-17 00

1. Praca oddziału 3, 4, 5 -latków     (sala 6)                 w godz. 800 – 1600

2. Praca oddziału 4-latków              (sala 8)                 w godz. 730 – 1530

3. Praca oddziału 3-latków              (sala 9)                 w godz. 600 – 1500

4. Praca oddziału 3-latków              (sala 10)               w godz. 800 – 1700

5. Praca oddziału 4-latków              (sala 28)               w godz. 800 – 1600

6. Praca oddziału 5-latków              (sala 30)               w godz. 700 – 1530

7. Praca oddziału 4-latków              (sala 31)               w godz. 800 – 1530

8. Praca oddziału 5-latków              (sala 32)               w godz. 730 – 1530

9. Praca oddziału 5-latków              (sala 33)               w godz. 800 – 1500

 

Godziny posiłków

Śniadanie                      815

Obiad                            1200

Podwieczorek               1430

W naszym przedszkolu realizowane są zajęcia dodatkowe dla 5-latków
w ramach kół zainteresowań jak niżej:

  1. Zabawy sensoryczne
  2. Koło plastyczne
  3. Koło matematyczne
  4. Koło sportowe
  5. Czytanie z języka angielskiego
  6. Zajęcia z przedsiębiorczości "Przedsiębiorcze dzieciaki"
  7. Zajęcia kulinarne 'Kuchcikowo"

Zapraszamy do galerii - zajęcia dodatkowe do obejrzenia fotorelacji z zajęć 🙂

(zajęcia będą prowadzone od października 2021 roku)

Ta strona może zawierać podstawowe informacje na temat Twojego przedszkola. Można je zmienić w każdej chwili. Opis sposobu dokonywania zmian znajduje się tutaj: http://help.edupage.org/

Jak przygotować dziecko do przedszkola.

 

 

Rzeczy, w które należy zopatrzyć dziecko (wszystkie rzeczy należy podpisać):

 

  • 3 zdjęcia legitymacyjne (opisane imieniem i nazwiskiem),

  • identyfikator ze zdjęciem (opisany imieniem i nazwiskiem),

  • kapcie (do samodzielnego ubierania np. na rzepy lub do wkładania),

  • worek (na krótkim sznurku, podpisany) – zawierający ubrania na przebranie,

  • chusteczki higieniczne – paczka 100 sztuk (do wyciągania),

  • mokre chusteczki – paczka,

 

 

Umiejętności - jakie powinno posiadać dziecko, które ułatwią mu adaptację do przedszkola:

 

  • Samodzielne spożywanie posiłków (korzystanie z łyżki i widelca),

  • Picie z kubka

  • Samodzielne korzystanie z toalety:

    - sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych

    - ściąganie spodenek i majtek

    - siadanie na desce klozetowej

    - korzystanie z papieru toaletowego

    - podciąganie spodenek

    - mycie i wycieranie rąk

  • Samodzielne czyszczenie nosa

  • Sprzątanie po zabawie

  • Dzielenie się zabawkami

  • Proszenie o pomoc w trudnych sytuacjach

  • Stosowanie form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry, do widzenia

 

 

Jak pomóc dziecku w procesie adaptacji do przedszkola:

 

1. Rozmawiaj z dzieckiem o przedszkolu, przedstawiaj je w pozytywnym świetle.

2. Jeśli możesz zostawiaj dziecko pod opieką innej osoby dorosłej, aby dziecko przyzwyczaiło się do rozstania z Tobą.

3. Okres poprzedzający pójście do przedszkola to najlepszy czas na rozstanie się z akcesoriami niemowlęcymi np. smoczek, butelka, nocnik, wózek , pieluszka.

Popracuj nad tym w czasie wakacji, gdyż we wrześniu Twoje dziecko będzie miało inne zadanie (adaptacja do przedszkola).

4. Zadbaj, aby dziecko było jak najbardziej samodzielne, to da mu poczucie, że sobie poradzi.

5. Proces adaptacyjny może potrwać kilka dni, tygodni, miesiący. W tym okresie dziecko może być płaczliwe, odmawiać jedzenia, być rozdrażnione, mieć trudności z dyscypliną. Aby proces przebiegał pozytywnie należy pogodzić się z tym, że jest to trudny okres i nie przerywać go.

6. Przyprowadzając i odbierając dziecko pozostań na korytarzu. Twój widok może przypominać innym dzieciom, że ich rodzica jeszcze/ już nie ma i powodować płacz.

7. Witaj i żegnaj dziecko z uśmiechem, nawet jeśli czujesz lęk przed nowym etapem w życiu dziecka.

8. Pożegnaj się z dzieckiem przed salą i oddaj pod opiekę nauczycielowi. Postaraj się, aby pożegnanie było krótkie. Przygotuj się na to, że dziecko może płakać. Bądź pewny, zdecydowany i spokojny.

9. Pokaż dziecku, że płacz nie zmienia twojej decyzji. Jeśli zrobisz to raz nauczysz dziecko, że to skuteczny sposób załatwiania spraw. Pamiętaj, że dla dziecka płacz jest naturalnym sposobem rozładowanie napięcia (związanego z przeżywanymi emocjami-przyjemnymi i nieprzyjemnymi).

10. Opowiedz dziecku o przedszkolu i przebiegu dnia:

- posiłkach

- zabawie

- leżakowaniu

11. Odpowiadaj na pytania dziecka zgodnie z prawdą.

12. Ubrania, w które ubierasz dziecko powinny być wygodne, łatwe do rozebrania i ubrania (spodenki i getry na gumkach, koszulki wkładane przez głowę, kapcie do łatwego założenia, kurteczki, czapki do samodzielnego ubierania, rękawiczki z jednym palcem). Unikaj pasków, szelek, sznurówek i guzików.

13. Unikaj zakładania dziecku biżuterii. Zgubienie lub zepsucie może powodować smutek i żal.

14. Wielokrotnie zapewniaj dziecko, że je odbierzesz i określ czas (np. po leżakowaniu i podwieczorku).

15. Naucz dziecko jak ma na imię i jak się nazywa.

16. Współpracuj z nauczycielem i pytaj jeśli masz wątpliwości. Umów się na spotkanie, jeśli chcesz porozmawiać.

 

Skip to content